
Yazar: Selçuk DİKİCİ
Industrial Engineer
Faculty of Business Administration Graduate
Systems Engineer
Graduate of the Department of Law and Justice
Industrial Electronics Associate Degree
Giriş
Yetkisizlik kararı, bir mahkemenin ya da idari birimin belirli bir konuda karar verme yetkisinin bulunmadığını tespit ederek dosyanın yetkili kuruma veya mahkemeye gönderilmesine ilişkin verilen karardır. Devlet memurları açısından yetkisizlik kararının uygulanması, ilgili mevzuat çerçevesinde belirli kriterlere dayanmaktadır. Bu araştırma tezi, Devlet Memurları Kanunu ve diğer ilgili yasal düzenlemeler ışığında yetkisizlik kararı verilmesi gereken durumları incelemektedir.
Yetkisizlik Kararı ve Hukuki Dayanaklar
Devlet memurlarının yargılanması ve idari işlemleriyle ilgili yetkisizlik kararına ilişkin hukuki dayanaklar şunlardır:
- 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu
- 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu (HMK)
- 2577 Sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu (İYUK)
- Anayasa’nın ilgili maddeleri
- Danıştay ve Yargıtay içtihatları
Devlet Memurları İçin Yetkisizlik Kararı Gerektiren Durumlar
Yetkisizlik kararı verilmesi gereken başlıca durumlar şunlardır:
1. Görev Yetkisinin Aşılması
Eğer bir devlet memuru hakkında yürütülen idari veya adli süreç, yetkili olmayan bir mahkemede veya idari birimde başlatılmışsa, ilgili makam yetkisizlik kararı vermek zorundadır. Örneğin:
- Bir memurun disiplin cezasına ilişkin karar, yetkili disiplin amiri veya disiplin kurulu dışında bir organ tarafından verilirse.
- Memurların yargılanmasına ilişkin kararların genel mahkemeler yerine idari mahkemelerce görülmesi gerektiği hâllerde.
- Kamu kurumlarının, kanunen belirlenmiş yetkili birimler dışında memurlar hakkında işlem yapması.
2. Yetkili Mahkeme veya İdari Birim Belirlenirken Hata Yapılması
Yetkili yargı merciinin veya idari makamın yanlış belirlenmesi durumunda yetkisizlik kararı verilmelidir. Örneğin:
- Devlet memurlarının kişisel kusurlarından doğan zararlarla ilgili davalar, idari yargıda değil, adli yargıda görülmelidir.
- Disiplin soruşturması açılması gereken bir durumda yetkili olmayan bir amirin işlem yapması.
- Memurun görevine ilişkin davaların, yetkili idari mahkemede açılması gerekirken, genel mahkemelere yönlendirilmesi.
3. Coğrafi Yetkisizlik Durumları
Memurun görev yaptığı yerin dışında bir mahkemede veya idari makamda hukuki sürecin yürütülmesi yetkisizlik sebebidir. Örneğin:
- Bir memurun tayin edildiği ildeki idari mahkemenin yetkili olduğu hâlde, farklı bir ilin idari mahkemesinde dava açılması.
- Bölgesel idari yetki alanlarının ihlal edilerek farklı bir ilde yetkisiz bir makamın karar vermesi.
4. Yetkili Mahkemelerin ve Makamların Belirlenmesi
- Disiplin cezalarına karşı yapılan itirazların ilgili disiplin kuruluna yapılması gerekirken, farklı bir kurulun devreye girmesi.
- Görev suçu işlediği iddia edilen devlet memurları için yargı yerinin belirlenmesi amacıyla Danıştay’ın devreye girmesi gereken durumlar.
- Kamu kurumları arasındaki yetki uyuşmazlıklarının çözümünde idari yargı mercilerinin belirleyici olması gerekliliği.
5. Yetkisiz Makamın İşlem Yapması
Memurların atanma, nakil, terfi, görevden alma gibi işlemlerinde yetkili olmayan bir makamın karar vermesi, işlemin iptaline ve yetkisizlik kararına neden olabilir. Örneğin:
- Memurun atama işlemlerinin, yetkili amir veya bakanlık dışında bir merci tarafından yapılması.
- Görev değişikliklerinin, ilgili yönetmeliklerde belirtilen yetkili kurum dışında başka bir birim tarafından gerçekleştirilmesi.
Sonuç ve Öneriler
Yetkisizlik kararları, hukuki süreçlerin doğru ve adil şekilde yürütülmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Devlet memurları ile ilgili işlemlerde yetkili makamların ve mahkemelerin doğru belirlenmesi gerekmektedir. Aksi takdirde, verilen kararların iptali söz konusu olabilir.
Bu kapsamda:
- Yetkisizlik kararlarının önüne geçebilmek için devlet memurlarına ve idari yetkililere yönelik eğitimler düzenlenmelidir.
- Mevzuatta güncellemeler yapılarak, yetkisizlik kararına sebep olabilecek muğlak ifadeler netleştirilmelidir.
- Yetkisizlik kararlarının sıkça alındığı durumlar analiz edilerek, çözüm önerileri geliştirilmelidir.
- Kamu kurumları arasında yetki uyuşmazlıklarını en aza indirecek protokoller oluşturulmalıdır.
Kaynaklar
- 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu
- 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu
- 2577 Sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu
- Danıştay ve Yargıtay Kararları
- Anayasa Mahkemesi Kararları
- Kamu Görevlileri Etik Kurulu Raporları